(H)julkalender 2017 Lucka 2

 
Efter att man blivit medlem 
I en SBF-ansluten motorklubb 
 
är det dags att ta licens 
förarlicens, kartläsarlicens 
 
eller funktionärslicens ...
beroende på vad man vill
 
ALLA behövs 
för att det ska kunna bli tävling
 
i larssonrally har vi gott om 
förare, kartläsare och funktionärer
 
vi saknar endast licensierade tekniker
 
senast att skaffa licens
är Håkans dotter Pernilla 
 
som satsar på
att ta co-driverlicens
 
för att kunna lotsa 
far och bror med noter
 
lite kuriosa om licenser:
 
1977 var det en papperslicens
som skickades hem
 
det hette förarlicens 
även om man var kartläsare
 
 
avgiften betalades
på posten eller banken 
 
och kvittot klistrade på licensen
 
 
1977 kostade licensen 53 kr
1982 kostade licensen 118 kr
 
 
och hade ändrat namn till 
Tävlingslicens
 
 
 
1983 var vi några 
som gick en kurs
 
och tog folkracelicens 
men ingen provade på att köra
 
 
så småningom försvann 
papperslicensen 
 
och ersattes av en modern plastbricka 
som skickades ut när avgiften var betald
 
numera sköts allt via nätet
man loggar in på Lots
 
betalar och visar sin licens 
på sin mobiltelefon
 
så det gäller att man har
telefonen laddad tävlingsdagen  
så man kan visa giltig licens
 
eller kan man själv skriva ut 
sin licens och ha som en papperslicens
( känns som cirkeln är sluten.. )
 
vilket rekommenderas
 av oss som ibland hjälper till i Anmälan 
 
funktionärslicensen skickas fortfarande ut  
i form av en plastbricka
 
 
och den gäller i 3 år