(H)julkalender 2017 Lucka 2
Efter att man blivit medlem
I en SBF-ansluten motorklubb
är det dags att ta licens
förarlicens, kartläsarlicens
eller funktionärslicens ...
beroende på vad man vill
ALLA behövs
för att det ska kunna bli tävling
i larssonrally har vi gott om
förare, kartläsare och funktionärer
vi saknar endast licensierade tekniker
senast att skaffa licens
är Håkans dotter Pernilla
som satsar på
att ta co-driverlicens
för att kunna lotsa
far och bror med noter
lite kuriosa om licenser:
1977 var det en papperslicens
som skickades hem
det hette förarlicens
även om man var kartläsare
avgiften betalades
på posten eller banken
och kvittot klistrade på licensen
1977 kostade licensen 53 kr
1982 kostade licensen 118 kr
och hade ändrat namn till
Tävlingslicens
1983 var vi några
som gick en kurs
och tog folkracelicens
men ingen provade på att köra
så småningom försvann
papperslicensen
och ersattes av en modern plastbricka
som skickades ut när avgiften var betald
numera sköts allt via nätet
man loggar in på Lots
betalar och visar sin licens
på sin mobiltelefon
så det gäller att man har
telefonen laddad tävlingsdagen
så man kan visa giltig licens
eller kan man själv skriva ut
sin licens och ha som en papperslicens
( känns som cirkeln är sluten.. )
vilket rekommenderas
av oss som ibland hjälper till i Anmälan
funktionärslicensen skickas fortfarande ut
i form av en plastbricka
och den gäller i 3 år